12 July 2008

Kejuruteraan Awam

Jurutera awam merancang, mengurus, mereka bentuk, menyelia pembinaan dan penyelenggaraan pelbagai perkhidmatan umum, komersil, binaan serta kemudahan perusahaan. Berkemahiran menyelesaikan masalah seperti pengetahuan tentang kerja-kerja pembinaan. Melibatkan lawatan ke tapak binaan menjalankan tinjauan, memperolehi contoh batu-batan dan tanih untuk dianalisa bagi memastikan sesuatu projek selamat serta mengambil kira penganggaran kos dan menolong menentukan supaya projek tersebut selesai dalam jangkamasa yang ditetapkan.

Photobucket

Keterangan Tugas

Menjalankan penyelidikan serta membangunkan teori dan kaedah yang baru;

Memberi nasihat dan mereka bentuk struktur seperti jambatan, empangan, jalanraya, lapanganterbang, landasan keretapi, saluran paip gas/air, sistem pembuangan sampah, bangunan industri dll;

Menentukan dan menetapkan kaedah, bahan dan kualiti piawaian binaan serta mengarahkan kerja pembinaan;

Mewujudkan sistem kawalan untuk memastikan kecekapan fungsi struktur serta keselamatan dan perlindungan alam sekitar;

Mengurus penghantaran bahan binaan, loji, peralatan dan buruh yang diperlukan bagi projek pembinaan;

Mengenalpasti dan mentadbir kontrak serta mengesahkan kerja disiapkan mengikut jasfikasi yang ditetapkan;

Mewujudkan hubungan teknik dan perundingan dengan pakar-pakar yang berkaitan;

Menyelia pengujian dan pertauliahan kerja yang telah disiapkan.

Photobucket

Pekerjaan Yang Dikelas Di Bidang Ini

Di Antaranya:

jurutera awam

jurutera awam pembinaan bangunan

jurutera awam lebuh raya dan jalan raya

jurutera awam geoteknik

jurutera awam pembinaan jambatan

jurutera awam pengairan

jurutera awam hidraulik

jurutera awam kumbahan dan sanitari



Ciri-Ciri Peribadi

Mempunyai kebolehan akademik

Pendekatan yang berimaginasi dan boleh menyelesaikan masalah

Kemampuan untuk berfikir dalam istilah matematik dan abstrak

Minat dalam keusahawanan

Ketepatan dalam kerja

Kecenderungan kepada bidang mekanik

Minat dalam proses-proses mekanik

Tidak mudah putus asa, berazam kuat dan mempunyai dorongan

Kemahiran berkomunikasi dan menjalinkan hubungan perseorangan yang baik

Kerbolehan bekerja berpasukan

Minda yang kreatif dan analitik

Kemampuan dalam perincian.



Prospek Kerjaya

Disektor awam mereka boleh meningkat ke gred tingkatan tertinggi dan ke Jawatan Utama Sektor Awam.

Disektor swasta pula mereka boleh jadi Ketua Bahagian, Pakar Perunding dan membuka Firma perundingan kejuruteraan. Institusi-Institusi Pengajian Tinggi Awam Yang Menyediakan Kursus Tersebut Diantaranya :-

1. Universiti Malaya
2. Universiti Teknologi Malaysia
3. Universiti Teknologi Mara
4. Universiti Sains Malaysia
5. Universiti Putra Malaysia
6. Universiti Malaysia Sarawak
7. Universiti Malaysia Sabah
8. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
9. Institut Teknologi Tun Hussein Onn
10. Kolej Tunku Abdul Rahman

Institusi-Institusi Pengajian Tinggi Swasta Yang Menyediakan Kursus Tersebut Diantaranya :-1. Universiti Tenaga Nasional
2. Adorna Institute Of Technology
3. Brickfields College & Country Heights Education Sdn Bhd
4. Institut Teknologi Pertama
5. Inti College
6. Kolej Ikram
7. L & G - Twintech Institute Of Technology
8. Sepang Institute Of Technology Dll

Syarat-Syarat Kemasukan
SPM atau setaraf sekurang-kurang 5 kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Fizik dan Matematik Tambahan ATAU lulus STPM grad E dalam Kertas Am, Matematik, Fizik atau berkaitan..

34 comments:

Abu Ibrahim Nasrullah Yusoff said...

salam... sjak dri kcil lg sy mmnati bdng kjuruteraan.. tp sy mmpnyai mslh dlm pljran math mod.. dan sy jga bknlah pljr dri aliran sains.. jadi. apakah yg patut sy lakukan bg mnruskan cita2 sy itu.. sy tdak kisah skalipun bermula dengan sjil..

firaz said...

salam..awk blh mohon politeknik..pilih la kejuruteraan yg awk minat..xd fizik pn xp.sbb syarat nye lulus bm n bi..dan 3 kpujian trmsuk math..sy mse skola aliran sastera(akaun)..tp smbung blajr poli tok diploma seni bina.sbb itu minat sy. lau mohon upu,pljr aliran sains je yg blh mohon..jd cube la.

Meya Asmira said...

saya juga rasa yg omaq boleh mohon bidang kejuruteraan di politeknik.

runsing said...

sya nk mntk tlong penjelasan dr awk...btulkah org ckp civil nie kurang pekerjaan?????rmai yg jdi pengangur!!!dan permintaan kureng...tlog beri pnjelasan...

ayu said...

hye...i nak kongsi sket pngalaman n pape psl ni ye..sejak kecil lg i dah bcita2 nak jd engineer awam..alhamdulillah i hampir bjaya mencari jln utk merealisasikan impian..cubaan utk bljr di ipta x bjaya after spm dulu.so,i decided to further kat politeknik je..i bjaya dpt politeknik ungku omar which is the best politeknik in malaysia..well,i'm proud wlpun juz poli..but,yg penting i dpt further dlm course civil engineering tauuu..i try to study hard n score for every semester in puo.dpt gak grad dgn 'anugerah pingat'.then,i apply degree kat ipta.my lecturer prnah ckp that kalau nak senang dpt ipta if we r from civil,letak 1st choice UTHM@kuittho..tp i ltk 2nd choice.heheh...alhamdulillah dpt gak..n now i dah 3rd year kat uthm..i think,i am the becoming civil engineer soon...amin...

omaq,x kisahla mulakan dr sijil pun..tgh study nanti cuba sedaya upaya baiki math k..n u kena tgk2 gak add math..

firaz,u r rite..

MR/MS 'Runsing',the rumors pasal civil eng. susah dpt keje tu x btol sama skali la...my fren,my seniors ramai yg civil eng..n now dorg sume bjaya je dgn kerjaya yg berkaitan dgn course ni..yg penting kita kena terapkan softskill dlm diri,berkeyakinan n not just good in academic.kena jugak pandai cari lubang kerja..

peace...-ayu-

Daniela said...

salam kawan2...sy nak mintak sedikit pendapat..dulu ms result spm sy dapt tawaran sijil kejuruteraan awam tp masa tu sy tak minat nak g poli sbb lbh terdorong tuk amik stpm coz nak g u.sy cuba amik stp tp juz dpt 3p n x dpt masuk u..lps stpm sy jd kerani dekat jkr selama 2 tahun lbh n then tetiba minat kat bidang neh.skg sy nak sambung stdy dlm bidang sivil tp ramai ckp sivil susah...tambah2 math sy takat lulus jer..skg sy confius smda nak sambung stdy dalam bidang tu@bidang lain...plzzz..bagi pendapat...

ann said...

sy baru je abis diploma dam civil eng ni..ada xpendapat apa perlu diwat untuk sambung study ?

Unknown said...

Macam mana dengan Politeknik Premier??Politeknik Premier sama tak tarafnya dengan universiti...

Unknown said...

Puih tkde bezapon haha

Unknown said...

Puih tkde bezapon haha

Unknown said...

Bidang engineering apa yg paling bgus???

Unknown said...

kalau nak sambung bachelor engineering check kat Board engineer malaysia (BEM) dahulu course yg nak ambik..then baru apply uni or college yg kalian nak.. sbb bila grad nanti dapat jadi engineer bertauliah..banyak je uni ipta & ipts tak dpt establish BEM.. bila student grad dia dpt jadi engineer yg di tauliah sendiri company masing-masing.. bukan dari BEM.. sbb BEM akan list Institution of Engineer Malaysia (IEM) yang mana dapat establish dengannya.. jangan buat benda yang sia-sia.. buang duit buang masa bertahun-tahun tapi tak dapat pengiktirafan dari BEM.. pengiktirafan MQA dan BEM x sama.. dua lembaga yang berlainan.. nak jadi engineer kena ada akredetasi dari BEM.. uni & college offer course sbb nk role duit students.. this is business.

Unknown said...

Nak tanya, belajar subjek dalam diploma civil engineering tu Susan kh? Mohon beri penjelasan lbh m'dalam...

Mimi said...

Assalamualaikum..saya ni Perasaan matrik..baru2 ni ..keputusan upu keluar...saya telah ditawarkan ke uthm.. degree kos civil engineering..sedangkan saya ..lebih minat bio..saya risau saya x boleh nak catch up subjek2 dia...apa persediaan yg terbaik supaya saya lebih sedia dgn subjek2 btw? Dan x rasa menyesal Terima tawaran ni...?

Mimi said...

Saya nak tanya lagi..😀saya x pernah ambil lukisan teknik..tapi kenapa saya ditawarkan kos civil engineering ni?...Boleh ke saya catch up subjek yg related dgn lukisan tu semua?

Han said...

Nak tanya kalau nk amik civil ni susah ke? Sbb saya bukanla dari aliran sains

Han said...

Nak tanya kalau nk amik civil ni susah ke? Sbb saya bukanla dari aliran sains

Unknown said...

Hai sye nk tanye boleh ke sye amik civil sedangkn sye di aliran seni sahaja tak amik akaun dan sains pun.. Boleh ke ?

Unknown said...

Hai sye nk tanye boleh ke sye amik civil sedangkn sye di aliran seni sahaja tak amik akaun dan sains pun.. Boleh ke ?

Unknown said...

Hai sye nk tanye boleh ke sye amik civil sedangkn sye di aliran seni sahaja tak amik akaun dan sains pun.. Boleh ke ?

Unknown said...

Hai sye nk tanye boleh ke sye amik civil sedangkn sye di aliran seni sahaja tak amik akaun dan sains pun.. Boleh ke ?

Unknown said...

Hai sye nk tanye boleh ke sye amik civil sedangkn sye di aliran seni sahaja tak amik akaun dan sains pun.. Boleh ke ?

Unknown said...

Salam ayu, says nak mohon uthm untuk civil engineering tpi masa spm saya aliran sastera je, saya ad sijil dip civil dari politeknik , boleh ke saya mohon uthm untuk degree??

Unknown said...

assalamualaikum hye. sya dpat tawaran ke politeknik civil engineering tapi saya risau sbb saya perempuan berat tak kerja tu . takut pula nnti jadi penganggur sebab perempuan xleh buat buat kerja berat such as angkat yg berat berat
mohon penjelasan/

Unknown said...

Sama...politknik premier nie utk pljr yg cmrlng dlm spm tpy tidk mndpt tmpt di UPU

Yull said...

Civil engineering ni meluas..ada yang design ada yang keja kat site.. Ramai ja civil engineer perempuan yang bejaya..don't worry sis..keep it up.

Unknown said...

Means klu just pngiktirafan mqa xboleh jd engineer ke? Mcm mn nk check bem blh trgkn lbih lnjut? Tq

Unknown said...

Assalamualaikum, saya lepasan spm tapi sebelum saya mohon upu saya dah appy college lain . Tapi kolej swsta bidang dhm wbl hotel management . Diploma in hotel management . Lepastu lepas tawaran upu ni saya dapat pergi ke politeknik sultan azlan shah bidang kejuruteraan awam . Bila saya tengok kebanyakannya semua yang aliran sains , tapi saye aliran sastera . Agak ii saya patut kekal kan kolej saya ni ke pergi ke politeknik tu . Saya risau kalau saye tak bleh catch up kalau ade subjek ii macam addmath n fizik . Boleh bagi penjelasan ?

Otyzawizah said...

Hai saya dh dpt kos ni di politeknik tapi sekarang adakah kos ni elok walaupun sata belajar di poli bukan universiti please reply??bulan depn dh nk pergi

Otyzawizah said...

Hai saya dh dpt kos ni di politeknik tapi sekarang adakah kos ni elok walaupun sata belajar di poli bukan universiti please reply??bulan depn dh nk pergi

Eryn raduan said...

Mcm Mana nk apply civil engineering ye? Spm dulu matametik lulu's je

Unknown said...

Saya nak tanya.kalau bi tk credit.. D..lps ke msok poli dlm bidang ni.btw sy kt sek aliran akaun

Unknown said...

Salam...saya nak tanya, saya pelajar bidang kejuruteraan awam, boleh ke kalau saya tahu bidang kejuruteraan dan bidang construction sama ke dengan bidang kejuruteraan awam, sekiranya ingin memohon kerja?

sya said...

Jadi skrg macam mana kak ? Dah grad ke ? Saya Tanya sbb sy second year sem3 degrees civil kat uitm. Saya pun mcm akak. Sy minat chemist. Tapi dapat Kos civil. Harap akak dapat jawap soalan saya. Sbb sy nak sgt semangat Dan motivation daripada senior.