14 July 2008

Kejuruteraan Kaji Logam

metalurgi

Metalurgi atau kaji logam merujuk satu bidang dalam sains bahan dan kejuruteraan bahan yang mengkaji sifat fizik dan kimia unsur logam dan sebatiannya (yang dipanggil aloi).
Metalurgi merupakan sebuah bidang keteknikan yang mempelajari tentang material logam sebagai bahan yang digunakan sehari-hari, pembelajaran tentang logam dimulai dari penambangan/pengambilan mineral logam didalam bumi kemudian diolah menjadi bahan mentah untuk dijadikan produk setengah jadi dengan proses-proses metalurgi seperti pengecoran pembentukan pengelasan untuk dijadikan produk jadi yang kemudian di finishing dengan diberikan perlakuan permukaan atau meningkatkan kekuatan sebelum digunakan/dipasarkan.

Metalurgi tidak terhad kepada mengeluarkan logam dari bijih atau batuan asalnya. Istilah metalurgi moden kini lebih meluas; mengeluarkan dan menyediakan logam beradioaktif, mengeluarkan logam dari bijih batuan bermutu rendah, mengeluar dan menulenkan logam berharga, dan menyediakan formulasi campuran logam bagi membentuk aloi. Kini metalurgi dalam bidang logam berharga semakin mendapat perhatian dan pakar di dalam metalurgi logam berharga sering diperlukan.


'Metal' berasal dari perkataan Greek; "metallon" dan Latin; "metallum" yang kedua-duanya membawa maksud yang sama; "mine" atau 'metal' (logam). Logam terbahagi kepada dua kumpulan: "Ferus" dan "tidak-Ferus." Logam ferus mengandungi besi (ferum) manakala logam bukan-ferus terdiri dari tiga jenis; "nobel" atau logam yang berharga, logam asas (base metal) dan logam ringan (light metal).

metalurgi

Kejuruteraan bahan merupakan sesuatu bidang antara disiplin yang melibatkan ciri-ciri jirim dan penggunaan jirim dalam pelbagai bidang sains dan kejuruteraan. Sains ini mengaji hubungan antara struktur bahan-bahan dan ciri-ciri mereka. Bidang ini meliputi fizik gunaan dan kimia, serta kejuruteraan kimia, kejuruteraan mekanik, kejuruteraan sivil dan kejuruteraan elektrik. Sains bahan semakin berkembang disebabkan perhatian yang meningkat kepada bidang nanosains dan nanoteknologi.

No comments: